01 oktober 2009

Fånga dagen.

Mentor. Personlig coach. Karriärrådgivare. Vägvisare. Det är en växande bransch och allt fler personer går kurser för att erbjuda sin hjälp för att göra andras liv lite enklare - må det vara i privatlivet eller på jobbet. Vår reporter har pratat med en av de personer som plötsligt en dag upptäckte sin nya roll i livet.

- Tack för att du ville träffas. Du är alltså en personlig coach?

- Jag är vad jag är. Varken mer eller mindre.

- Hur länge har du coachat andra människor i sin vardag?

- Det spelar inte så stor roll. Idag är första dagen i resten av mitt liv.

- Som personlig coach måste du stöta på alla möjliga problem. Vad är det vanligaste?

- Det finns inga vanliga problem. Varje situation är unik. Varje person är unik.

- Fast du måste väl ändå se en trend? Något som flera personer tar upp när de pratar med dem?

- Jag pratar inte så mycket, det är viktigare att lyssna. Att våga... Våga lyssna.

- Nu förstår jag inte. Måste man inte som coach också komma med goda tips?

- Din styrka måste komma inifrån. Ingen kan lyfta dig förutom du själv.

- Ok, vi kan väl pröva det här. Jag berättar om en sak och så får du hjälpa mig?

- Visst.

- Ett exempel. Mina kollegor irriterar sig ibland på att jag ställer för mycket frågor. Och jag vet inte om det beror på mig.

- Mmm...

- Jag menar, är jag bara nyfiken eller saknar jag förtroende för dem?

- Mmm...

- Nå. Vad tror du?

- Varje resa börjar med ett steg. Och er resa kanske börjar närma sig ett slut.

- Ursäkta?

- Ibland kan det kännas skönt att bara göra ett avslut och gå vidare.

- Fast jag vill inte gå vidare, jag gillar mitt jobb.

- Fast känns det rätt för dig?

- Va?

- Livet är en serie av vägskäl. Du måste ställa dig frågan - är jag är på rätt väg?

- Jag kan inte påstå att jag känner mig särskilt hjälpt här.

- Jag kan bara räcka ett handtag. Du måste själv ställa dig upp.

- Tar du verkligen betalt för det här?

- Livet är inte bara en bädd av rosor. Allt har sitt pris.

- Och vad är ditt pris?

- Tvåtusen i timmen.

- Jag inser precis att jag har en deadline. Ursäkta mig, tack för samtalet.

- Du måste lyssna till ditt hjärta! Carpe Diem!

Inga kommentarer: